понедељак, 28. новембар 2016.

Šta se najdalje čuje? Grom i laž.



Svima nam je dobro poznata bajka Karla Kolodija Pinokio o drvenom lutku koga je stari stolar poslao u školu. Putujući od kuće do škole, u koju nikada nije stigao, on je nekoliko puta slagao i svaki put kada bi to uradio, nos bi mu još malo porastao.

Za razliku od njega, mi smo stigli u školu i tamo je bilo živo (a kad i nije?). I nos nam nije porastao.
Na jednom času  smo obradu lekcije započeli igrom gluvih telefona.


Počeli smo rečju istina, a šta smo na kraju dobili, neću vam reći:) 

To me je podstaklo na razmišljanje: Da li razlikujemo istinu od poluistine ili laži, ima li istina više lica (setimo se samo priče o slepcu i slonu), dolazimo li od istine do laži, i obrnuto, i da li prenoseći reči "s kolena na koleno",  pričamo samo ono što se zaista zbilo ili dodajemo po nešto?

Na um mi pada knjiga Skota Peka Ljudi laži.


Neke ljude istina može da povredi, jer joj nisu dorasli. Neko istinu može da zloupotrebi. Drugi, opet, da pričajući o istinama, koristi se i nekim lažima. Neki mogu da, govoreći jezikom laži, ipak dođu do kakve-takve istine ili da makar i ne hoteći, druge upravo na nju usmere.

Nekada, opet, da bismo izbegli bol i patnju, umesto istine, prizovemo neistinu. Ili nam je lakše da progutamo fino upakovanu laž u vidu komplimenta (koji to zapravo nije), ili da manjkavi osmeh protumačimo kao osmeh dobrodošlice. 
Različiti su razlozi zbog čega ponekad obmanjujemo i sebe i druge.

Koleginica me na odmoru pita nešto u stilu - znaš li šta se događa na tvom času? Ja se mislim, pa na času sam, valjda znam. Izgovaram: Misliš li, znaš li šta se priča o mom času ili posle mog časa?

Padaju mi na pamet svakojake ideje od onih kako učim decu kroz igru, kako crtajući i praveći makete mostova spajamo desnu i levu hemisferu, kako se smejemo i zahvaljujemo jedni drugima na lepo provedenom danu, do - kako sam drugačija, kako se samo igramo i sl. Mislim se, nemam pojma.

Zvoni za početak časa i ja ostajem bez odgovora. 

A onda na sledećem času dobijam od jedne učenice mogući odgovor u vidu odštampane poruke Alberta Ajnštajna:


Priči i pričanjima nikad kraja. I dobro je što je tako. Šeherezada je produžila svoj život upravo zahvaljujući tome:)

Završavam radni dan sa poslovicom: Bolje je verovati svojim očima nego tuđim rečima, ali i onom drugom da hiljadu puta ponovljena laž može postati istina .

Šta vi mislite o istini i laži?

4 коментара:

  1. Laž ili obmana spasle su Asku od vuka. Insistiranje na istini, po svaku cenu, naivna je malograđanska floskula.Lagao je i moj otac specijalnu policiju u okupiranom Beogradu, kad su došli da traže skrivene komuniste. Bili su na njegovom tavanu. Laž im je spasla život.Ponekad lažemo najmilije koji umiru, dajući im lažnu nadu,a lažemo i sami sebe kad neka istina suviše boli. Laž i istina imaju svoje sjajne trenutke, a istina ponekad može biti ubojitija od laži. Lažem sebe da se vaga pokvarila i da se nisam ugojila, a ponekad kažem prijateljici ružnu istinu da se vidi koliko ima godina iako veruje da ih vešto krije.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Asku je spasila igra...umetnost, trenutak, onaj posednji trzaj kad u sebi pronađemo ono za šta nismo ni slutili da postoji:)
      Kada me neko pita, kažem mu kako ja "vidim" stvari...Ima tu mnogo, toga:)

      Избриши
  2. Dobar dan.Za ovu zenu je dovoljno reci par reci. Prava pomoc,sigurni efekat ,definitivno smisao njenom zivotu je da pomognem drugima,i dan danas u kontaktu,prijatelj,savet i pomoc u svakom trenutku. Evo skoro godinu dana od kako sam joj se javila i kako mi je pomogla (vratila decka kojim sam sada u braku) kako je rekla tako je i bilo .Nije trenutna pomoc evo i dalje traje isto kao sto je prvog dana. Nista vise od toga necu reci. U ostalom se sami uverite. Viber
    +381 60 30 01 161

    ОдговориИзбриши
  3. Dobar dan.Za ovu zenu je dovoljno reci par reci. Prava pomoc,sigurni efekat ,definitivno smisao njenom zivotu je da pomognem drugima,i dan danas u kontaktu,prijatelj,savet i pomoc u svakom trenutku. Evo skoro godinu dana od kako sam joj se javila i kako mi je pomogla (vratila decka kojim sam sada u braku) kako je rekla tako je i bilo .Nije trenutna pomoc evo i dalje traje isto kao sto je prvog dana. Nista vise od toga necu reci. U ostalom se sami uverite. Viber
    +381 60 30 01 161

    ОдговориИзбриши

Neko je oklevetao Jozefa K. i prolazak kroz Prag

Kada se vratite sa nekog puta, spoljašnje okolnosti utiču na vaš unutrašnji svet i on počinje da se menja i bez vaše volje. ...