субота, 10. децембар 2016.

Snovi kao pristup nesvesnom


Čitav život sanjamo, čak i ako se po buđenju ne sećamo svojih snova. 
Oni predstavljaju važan deo našeg života i pomažu nam u razumevanju nas samih i sveta koji nas okružuje. Zbog toga je važno da ih pre svega zapamtimo, jer "izgubiti" san zbog zaboravnosti, znači izgubiti trećinu naših života. Zatim je potrebno da pokušamo da ih razumemo i protumačimo, uzimajući u obzir da jedan san može biti shvaćen na različite načine i da se svaki od tih pristupa može pokazati tačnim.


Za Frojda su snovi kraljevski put u nesvesno. Oni vode u skriveni svet snevača, u njegovu prošlost, gde leže uzroci za sadašnje ponašanje. Kako najčešće predstavljaju potisnute želje, oni nas nose i u budućnost (prvo se nešto sanja, a kasnije postoji i verovatnoća da se to i ostvari), iako je sam Frojd odbacivao ideju o proročkim snovima.




Knjigom Tumačenje snova, koja je objavljena 1900.godine, počinje naučno tumačenje istih, koji po Frojdu predstavljaju analizu nesvesnog samog snevača. Tako snovi prestaju da budu tumačeni u duhu nadnaravnog ili slučajnosti, već bivaju dovedeni u vezu sa našim senzacijama, mislima i problemima.

Pošto u snu Superego ili Cenzor slabi, snovi predstavljaju priliku za ispunjenje potisnutih želja, seksualnih nagona, agresivnih poriva i svega onoga što u životu nismo mogli da zadovoljimo. Kada je Cenzor u snu jak, sadržaj sna se pojavljuje u obliku koji je svesnom umu često neprepoznatljiv, te se sadržaj otkriva putem slobodnih asocijacija, koje ga odvode u svest. Ukoliko san probudi snevača, znači da cenzura nije bila efikasna:)


Frojd je dao doprinos u tumačenju snova i na taj način što se bavio simbolikom predmeta, te su svi izduženi predmeti predstavljali falus, dok su svi okrugli, šuplji, simbolizovali ženski polni organ. Kasnije će Jung ova tumačenja dovesti u pitanje, objašnjavajući da ključ u bravi može da predstavlja seksualni simbol, ali ne uvek, i da je za naučno istraživanje značajnije zašto je nesvesno dalo prednost ključu, a ne štapu, ili nečem drugom:)



Jung u tumačenje snova unosi pojam kolektivnog nesvesnog - riznicu sveopšteg ljudskog iskustva. Po njemu, kolektivno nesvesno kreira san, a Ja se susreće sa arhetipskim predstavama i simbolima. Kada individualno nesvesno ne doprinese razrešenju problema, onda se javljaju arhetipski simboli kao što su: Anima, Animus, Senka  (koja se pojavljuje u vidu nekog starca ili kralja), zmija, Bog ili Boginja majkai sl. To su delovi naše ličnosti prerušeni u poznate likove.



Interesantan podatak je izneo Serž Džindžer (klinički psiholog i psihoterapeut) u knjizi Umetnost kontakta, da Eskimi sanjaju o zmijama iako one ne postoje u njihovoj sredini, što govori u prilog teoriji o postojanju arhetipova:)

Simboliku sna najpre treba tumačiti sa ličnog aspekta, kroz lične asocijacije, a tek onda posezati za njihovim arhetipskim karakterom i opštom simbolikom. (Čist arhetipski san je veoma redak i obično se javlja u prelazunim godinama života, kao što su: pubertet, srednje doba, pred smrt i sl.)




O čemu vi najčešće sanjate i sa čime to povezujete?

Нема коментара:

Постави коментар

Neko je oklevetao Jozefa K. i prolazak kroz Prag

Kada se vratite sa nekog puta, spoljašnje okolnosti utiču na vaš unutrašnji svet i on počinje da se menja i bez vaše volje. ...