понедељак, 5. јун 2017.

Učenje za ceo žiovot



Negde na svom životnim putu zaboravimo da učimo ili smetnemo sa uma šta učenjem dobijamo.
Kada smo mali, želimo da savladamo osnovna znanja, radoznali smo i mnogo toga nas zanima.


Nešto učimo lako i uz igru, nešto teže, ali mahom u tom periodu ne odustajemo od sticamja znanja. Kako rastemo, kao da nam učenje predstavlja sve više poteškoća, jer sve češće prestaje da bude igra, a sve više postaje obaveza, pogotovo kad su u pitanju školske obaveze. Zašto je to tako?


Učenje sada biva vrednovano, a mi rangirani, što u nekome budi žeđ za znanjem i postignućima, a za nekoga postaje kontraproduktivno, jer često ne umemo da se borimo sa poteškoćama i neuspehom.
Postajemo lenji i spremni da odustanemo. Ne želimo da menjamo navike i izađemo iz komfora poznatog.
Postajemo "multitasking" i obavljajući više poslova u isto vreme, koncentracija nam opada. Umesto da sa godinama postajemo strpljiviji i pažljiviji, dešava se upravo suprotno. Umesto da maksima što više znam, sve više shvatam koliko ne znam, postane stimulativna, sve više na tom putu odustajemo.


Šta treba da uradimo:

Da shvatimo da je učenje dugotrajan proces i da bukvalno traje ceo život;
Da rezultati često ne mogu da se vide odmah;
Da je potrebno menjati način učenja i njegov pravac, da je najbolje napajati se na samom izvoru, da ne možemo sve sami i da nam je često potrebno potražiti pomoć drugih, da kad naiđemo na problem koji ne možemo odmak da rešimo,  da ga treba pojednostaviti ili rascepkati na delove i sl.

Bilo kako bilo, od učenja ne treba odustajati nikad i ne tražiti izgovore za neučenje, već upravo podsticaje za učenje.


Evo nekoliko saveta za roditelje:

Dete odmalena treba motivisati na učenje tako što ćete najpre pronaći ono što voli i što ga interesuje i učenje mu predstaviti kroz igru. Neka učenje bude zabava. Kako raste, nauči ćete ga da treba da se pojede i patišpanj 8obično to ne vole ni odrasli), i to ovim redom: kora-patišpanj, srednji deo, na kraju šlag, po principu, najpre progutati "žabu".

Motivacija ne sme biti samo spoljašnja: pohvala, ocena, nagrada i sl. (iako je i ovo poželjno da ne izostane), već unutrašnja (sama želja za učenjem, sticanjem novih znanja, želja za samopotvrđivanjem i sl.


Učenje bi trebalo sprovoditi svakodnevno i u isto vreme, poželjno i u istoj prostoriji. Za stolom, pričajte o hrani, u prirodi, o tome kako mili mrav:), u muzeju: o slikama, istoriji, keksponatima...Zadajte mu logičke zadatke koje će da rešava.

Treba angažovati sva čula, levu i desnu hemisferu. Pravite različite stvari sa svojom decom, vodite ih na svoj posao, neka vidi kako to stvarno izgleda, pričajte mu o tome šta i kako radite...
Uvedite u svoj život muziku, boje, različite predmete. Neka vaš dom bude ispunjen dečijim i vašim radovima. Pokažite mu na vlastitom primeru kako se uči svakodnevno tako što ćete i sami ići na razne seminare, radionice, predavanja.
Dozvolite mu da eksperimentiše: uvedite ga u kuhinju, pa šta, ako sve isprlje, ili nešto pokvari. Pospremajte kuću zajedno.


Dajte mu da dovrši nešto što ste sami započeli, i tako redom, smislićete već nešto sami.
Idite u bisokop, pozorište, na uzložbe.


Tako će malo dete, vremenom, kada postane odraslo, naučiti da uči čitav život.

Нема коментара:

Постави коментар

Neko je oklevetao Jozefa K. i prolazak kroz Prag

Kada se vratite sa nekog puta, spoljašnje okolnosti utiču na vaš unutrašnji svet i on počinje da se menja i bez vaše volje. ...